Parný rušeň Dodo: Historický klenot s príbehom
Nejde o hocijaký stroj, ale o vzácny exemplár značky Orenstein & Koppel s výrobným číslom 7260 z roku 1915. Tento dvojnápravový technický skvost s výkonom 20 konských síl pôvodne brázdi stavebné dráhy a neskôr slúžil aj v cukrovaroch.
Od grófskych čias po súčasnosť
Príbeh rušňa sa začal písať v roku 1915, keď gróf Pálfy prostredníctvom firmy v Königsbergu (dnešný Kaliningrad) zakúpil dve identické lokomotívy. Zatiaľ čo sesterský rušeň s číslom 7259 našiel svoje miesto na Lesnej železnici, “Dodo” sa stal neodmysliteľnou súčasťou dráhy do vápenky Buková.
Pohnuté osudy železničného veterána
Časom sa vápenka dostala do vlastníctva Trnavského cukrovaru a následne pod správu Slovenských kameňolomov v Liptovskom Mikuláši. Rušeň však nemal na ružiach ustlané – dlhé roky stál opustený bez ojníc na výsypke štrku v Trstíne. V 60. rokoch ho dokonca naposledy rozpálili priamo na koľajisku.
Nový život v srdci Trstína
Od apríla 2022 má však “Dodo” opäť dôstojné miesto. Teraz stojí ako atraktívna pamiatka v centre obce Trstín, kde priťahuje pozornosť miestnych aj turistov. Obec však prosí návštevníkov o ohľaduplné správanie: “Pristupujte k tejto historickej pamiatke s rešpektom a ochraňujte ju pre budúce generácie.”
Vzácny svedok industriálnej histórie Slovenska
Rušeň Dodo predstavuje jedinečný kúsok technického dedičstva, ktorý pripomína bohatú priemyselnú históriu nášho regiónu.